اتفاقات بعد از شهادت امام زمان علیه‌السلام

معمولا وقتى بندگان دنیا، به مقام و منصبى یا پست حکومتى برسند، نحوه زندگیشان عوض شده، و تجملات و ریخت و پاش روز به روز بالا مى گیرد، اما امامان معصوم و اولیاء الهى چنین نبوده و نخواهند بود، بلکه در بعضى از موارد، زندگى خود را سخت تر از گذشته انتخاب مى نمودند. زیرا عمل ایشان، براى مردمانى که تحت پوشش حکومتشان قرار گرفته اند، سرمشق و الگو مى باشد.

در این مقاله از مباحث مهدویت سه مسئله را مطرح کرده و بطور خلاصه بررسی می کنیم: 

مسئله اول: کارگزاران دولت و فرماندهان لشکرى و کشورى امام مهدى چه کسانى هستند؟

طبیعى است در حکومتى که امام مهدى عجل الله فرجه رهبرى آن را به عهده دارد، کارگزاران و مسئولان دولتى و حکومتى نیز، باید از بزرگان و نیکان باشند. از این روى، مى بینیم در روایات، ترکیب دولت امام مهدى عجل الله فرجه از پیامبران، جانشینان آنها، متقین و مانند آن تشکیل مى یابد که نام برخى از آنان بدین گونه است: حضرت عیسى علیه السلام، هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصى موسى علیه السلام، مۆمن آل فرعون، سلمان فارسى، مالک اشتر، ابو دجانه انصارى و قبیله همدان. در روایتى، حضرت عیسى علیه السلام به حضرت مهدى عجل الله فرجه گوید: همانا من به عنوان وزیر فرستاده شده ام نه امیر و فرمانروا. ملاحم ابن طاووس، ص 83، نقل از کتاب چشم اندازى از حکومت مهدى علیه السلام، نجم الدین طبسى، ص 190امام صادق علیه السلام مى فرماید: هنگامى که حضرت قائم آل محمد صلى الله علیه وآله وسلم قیام کند، هفده تن را از پشت کعبه زنده مى گرداند که عبارتند از: پنج تن از قوم موسى علیه السلام که به حق قضاوت کرده، و با عدالت رفتار مى کنند، هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصى موسى، مۆمن آل فرعون، سلمان فارسى، ابو دجانه انصارى ومالک اشتر. تفسیر عیاشى، ج 2، ص 32. اثبات الهداه، ج 3، ص 550 و همچنین فرماندهان جنگى آن حضرت از ملیت هاى گوناگونى تشکیل شده اند، از جمله عیسى بن مریم علیهما السلام- که در برخى روایات آمده امام زمان عجل الله فرجه او را به جانشینى خود براى سرکوب کردن دجال مى فرستد - شعیب بن صالح علیهما السلام، اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام، عقیل، حارث، مفضل بن عمر. چون قائم آل محمد صلى الله علیه وآله وسلم از دنیا برود ویا شهید شود، چهل روز پس از آن قیامت برپا مى گردد ومردگان از گورها به در مى آیند و براى حساب و جزاى محشر آماده گردند. و خداوند از آنچه واقع مى شود داناتر، و ولى توفیق وصواب است

مسئله دوم: زندگى امام بعد از ظهور چگونه خواهد بود؟

معمولا وقتى بندگان دنیا، به مقام و منصبى یا پست حکومتى برسند، نحوه زندگیشان عوض شده، و تجملات و ریخت و پاش روز به روز بالا مى گیرد، اما امامان معصوم و اولیاء الهى چنین نبوده و نخواهند بود، بلکه در بعضى از موارد، زندگى خود را سخت تر از گذشته انتخاب مى نمودند. زیرا عمل ایشان، براى مردمانى که تحت پوشش حکومت او قرار گرفته اند، سرمشق و الگو مى باشد. با در نظر گرفتن این موضوع که قسمت مهمى از جرایم و جنایات و مفاسد اجتماعى از تجمل پرستى و پر زرق و برق شدن زندگى، و تشریفات بیهوده و پر خرج و کمرشکن آن سرچشمه مى گیرد، یکى از دلایل برچیده شدن مفاسد در دوران حکومت امام مهدى عجل الله فرجه روشن مى گردد. در حدیثى از امام رضا علیه السلام چنین آمده است: و لباس قائم عجل الله فرجه چیزى جز پارچه خشن نیست، و غذایش نیز تنها غذاى ساده وکم اهمیت است. منتخب الاثر، گلپایگانى، ص 307. واز امام صادق علیه السلام نیز نظیر این روایت در اثبات الهداه، ج 7، ص 79، نقل شده است.

مسئله سوم: بعد از شهادت امام زمان چه خواهد شد؟

در این رابطه، ما با دو دسته از روایات مواجه هستیم:

اول: روایاتى که مساله رجعت امام حسین علیه السلام و امامان دیگر را بیان نموده اند، از جمله روایت امام صادق علیه السلام است که در ذیل آیه شریفه ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ4 مى فرماید: مقصود زنده شدن دوباره حسین علیه السلام و  هفتاد نفر از اصحابش در عصر امام زمان علیه السلام است، در حالى که کلاهخودهاى طلایى بر سر دارند، و به مردم، رجعت و زنده شدن دوباره حضرت حسین علیه السلام را اطلاع مى دهند، تا مۆمنان به شک و شبهه نیفتند. این در حالى است که حضرت حجت در میان مردم است. چون معرفت و ایمان به حضرتش در دلهاى مردم استقرار یافت، مرگ حضرت حجت مى رسد، پس حضرت امام حسین علیه السلام متولى غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد، و هرگز غیر از وصى، وصى را تجهیز و آماده به خاک سپارى نمى کند.امام صادق علیه السلام مى فرماید: هنگامى که حضرت قائم آل محمد صلى الله علیه وآله وسلم قیام کند، هفده تن را از پشت کعبه زنده مى گرداند که عبارتند از: پنج تن از قوم موسى علیه السلام که به حق قضاوت کرده، و با عدالت رفتار مى کنند، هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصى موسى، مۆمن آل فرعون، سلمان فارسى، ابو دجانه انصارى و مالک اشتر

دوم: روایاتى که مى گویند: چون قائم آل محمد صلى الله علیه وآله وسلم از دنیا برود و یا شهید شود، چهل روز پس از آن قیامت برپا مى گردد ومردگان از گورها به در مى آیند و براى حساب و جزاى محشر آماده گردند. و خداوند از آنچه واقع مى شود داناتر، و ولى توفیق وصواب است. شیخ حر عاملى - رحمه الله علیه - در کتاب شریف ایقاظ مى نویسد: شاید چهل روز ایام رجعت باشد و این عدد اشاره به کمى دوران حضرتش باشد، چون مقدار زیاد را به هفتاد و مقدار کم را با اعداد کمتر، معرفى مى کنند، و یا این که هر روزى برابر هزار سال باشد، چنانکه مى فرماید: یک روز نزد پروردگارت، مثل هزار سالى است که شما مى شمارید.و شاید مراد از قیامت در روایات دسته دوم قیامت صغرى یعنى رجعت باشد، و البته اطلاق قیامت بر رجعت مانعى ندارد، ممکن است قیامت بر هر دو اطلاق شود.7

/ 0 نظر / 19 بازدید